צניעותנות זה ביזנס
בסך-הכל היה זה ביקור חשוב, סיכם לעצמו נציגנו הפרלמנטרי, וכבר תיכנן כיצד ליישם את לקחי מסעו עוד במושב הקרוב (במושב הכנסת כמובן, שם אין לו כל כוונה לשבת בזנב). אלא שמשהו השתבש. בשובו, מיד כשחצה בשלום את עיניהם הפקוחות של שוטרי המכס ופרף בצווארונו כפתור, עלה על מארב מתוכנן ומתוזמן. מבין חבורת מניפי השלטים המתגודדים סביב הנכנסים, פרץ צלם עיתונות והריץ עליו צרור חשיפות. למחרת פיאר את עמודו הראשון של העיתון הנפוץ תצלומו, טרוט עיניים, קמוט בגדים, סתור שיער, בידו קרטון דיוטי פרי נדיב-ממדים, ומעל פרצופו הנבוך נמרחה מקיר לקיר הכותרת: "העם דואג – הח"כ חוגג".
לא לגמרי ברור אם יו"ר הכנסת רובי ריבלין עשה שגיאה ניהולית כאשר החליט לאשר לח"כים טיסות במחלקת עסקים לכל יעד. היתרונות שבכך ידועים: היכולת לעבוד בפרטיות יחסית וללא הפרעה במהלך הטיסה ובזמן ההמתנה, ושיפור משמעותי בערנות ביום ההגעה. האישור הגורף גם יפטור ח"כים מן ההתבזות שבתחנונים המתמידים לשדרוג.
השאלה מי יושב בקדמת המטוס, מאחורי הווילון הסגור, עלולה להטריף עיתונאים – בהנחה שאלה לא הם עצמם. אולי ההפרדה המעמדית שיוצר הווילון, אולי פערי הנוחות הניכרים, מציתים את הזעם הקדוש שיש בו שילוב נפיץ של צרות עין, חמדנות ותחושת קיפוח. למה הוא ולא אני? זו השאלה המהבהבת מכל דיווח עיתונאי העוסק בציד עברייני טיסות עסקים. ציד שנעשה בעיניים בורקות מדי ובשפתיים מקציפות. "חוגג על חשבוננו", זו מלת הקסם השימושית של העיתונאי הישראלי, המיטיב כנראה לקלוע בכך לתחושת הקיפוח, החמדנות וצרות העין של קוראיו.
את ההשתלחות האובססיבית של העיתונאים בטיסות נבחרי ציבור בכלל ובטיסות עסקים בפרט אי-אפשר להסביר רק בגודל ההוצאה. עיתונאים ידועים כעיוורים להוצאות ולבזבוזים גדולים ומשמעותיים בהרבה במערכת הציבורית. אולי, כמו במקרה ההומופוביה, האובססיה של עיתונאי כלפי אחרים מעידה משהו עליו עצמו. שהרי אין כמו עיתונאים לחמוד כרטיסים משודרגים. תשאלו כל יחצן שמוציא כתבים לחו"ל בשיטת "עסקים או לא באים".
מכפולת העמודים שהקדיש "ידיעות אחרונות" (11.2.10) לטיסות הח"כים אפשר ללמוד בעיקר על הזעם הקדוש. מעבר לכך לא ברור מה הבעיה. מדוע נסיעת ח"כ לחו"ל נחשבת לפגיעה קשה במיוחד במוסר הציבורי? הזעם הוא שעמד מאחורי כותרת הגג "בשנתה הראשונה שלחה הכנסת ה-18 לחו"ל 113 ח"כים ועובדים. מי נסע הכי הרבה, לאן וכמה ח"כים נסעו במחלקת עסקים". ואם כך, הרי לנו כפולה חושפנית על תסביך הנסיעות של העיתונות.
מקריאת הכתבה עולה כי אין מדובר ב-113 נסיעות, כפי שמשתמע מן הכותרת, אלא ב-46 נסיעות, שלהן נרכשו 113 כרטיסים. כמה מן הכרטיסים הם ל"בכירים ועובדים בכנסת", מה שמוגדר כדרג מקצועי המלווה את העבודה הפרלמנטרית, שיוצא, על-פי הכתבה, להשתלמויות או לכינוסים. האומנם 46 נסיעות במשך שנה אחת לח"כים ולצוותים המקצועיים – כנציגי ציבור המחוייבים בהיכרות עם מנגנוני ותכני חקיקה ושלטון של משטרים אחרים ובייצוג מנגנוני החקיקה שלנו – הן דבר בלתי נסבל? אני נוטה להתרשם כי הח"כים נוסעים פחות מדי. לפחות על-פי הבורות המשוועת המוצגת בהצעות החוק שלהם בנושאי עיתונות וחופש הביטוי.
העמוד השני הוא עמוד הקלון: רשימת הבושה של שיאני הטיסות ופירוט כל טיסה, יעד וסוג הכרטיס של כל ח"כ. באשר למוקע הראשי, ח"כ יוחנן פלסנר מ"קדימה", שיצא השנה לשבע נסיעות, נוצר רושם ברור כי הוא נהנתן מושחת "החוגג על חשבוננו". אבל מקריאת הידיעה עצמה מתברר כי פלסנר עומד בראש משלחת הכנסת למועצת אירופה "ונאלץ" (כך במקור) לצאת לשם שבע פעמים השנה.
הנה אפוא נון-סטורי שנופח לממדים מוטרפים. אבל הכשל הנורא הוא אפילו לא הניפוח, כי אם הקהות והטשטוש. בדעתו של איש מהוגי הכתבה, כותביה ועורכיה לא עולה הצורך להבהיר מה חשיבותה של מועצת אירופה, מה עומד על סדר יומה של המשלחת הישראלית לשם. מה התועלת לציבור, לכנסת, ולהעשרת הידע והניסיון הפרלמנטרי של הח"כ עצמו, בייצוג – ראוי ומה הנזק, אם קיים, בייצוג כושל של המדינה בפני גוף שכזה.
אין כמו כפולת העמודים הזאת כדי לייצג את העיתונות של היום: קראת הכל ונשארת טיפש כשהיית. לא למדת כלום מלעיסת חטיפי הסטטיסטיקה, הריקים מערכים תזונתיים או ממשמעות. שום נתוני אמת. רק סיפורי קליפה ללא תוכן. פנייה לרגש (קיפוח, זעם, צרות עין) במקום לתבונה.
כך נידונים אנו לעיתונות של קצוות. באותה התלהבות ריקה נזעקת העיתונות על דברים מסוימים או על היפוכם. אם המדינה תיוצג באירוע בינלאומי כלשהו, הכיסוי יעסוק בעלות הטיסות והאירוח (שערורייה); אם המדינה תימנע מלהיות מיוצגת בו, תשתלח העיתונות באותה קנאות קדושה בהעדר ייצוג ישראלי בזירה בינלאומית כה יוקרתית (מחדל). קצוות, שערורייה או מחדל, זה כל הסיפור. שערורייה של עשיית-יתר או מחדל של אי-עשייה. לב העניין לעולם לא מעניין, לא מרגש, ולפיכך – לא חשוב.
תגובות